دکتر محمّدرضا واعظی کاخکی

منابع مفید:

کاربرد کامپیوتر در نگارشهای علمی و پایان نامه، تالیف محمّدرضا واعظی کاخکی، انتشارات مرندیز.

فایلهای کاربردی:

  1. نکته هایی در تایپ فارسی
  2. تمرین اِکسل
  3. تمرین وُرد
  4. تمرین اِندنوت
  5. فایل اُلگوی پایان نامه (دانشگاه حکیم سبزواری)
  6. فایل قدیمی اُلگوی پایان نامه (دانشگاه تربیت معلم سبزوار)
  7. فایل اُلگوی پایان نامه (دانشگاه آزاد نیشابور)
  8. نحوۀ جستجوی مؤثر

نحوۀ تهیه، چاپ و تحویل دادن تحقیق‌ها. (می توانید از کتاب کاربرد کامپیوتر در نگارش‌های علمی و پایان نامه استفاده نمایید)

ابتدا این فایل را ملاحظه کنید و موارد زیر را رعایت نمایید.

  1. متن تحقیق (Body Text) با قلم نازنین (B Nazanin) و اندازۀ قلم ۱۲ (Size: 12). پیوند دانلود فونتهای فارسی.
  2. فاصلۀ خطوط در هر پاراگراف  یک (Line spacing: single) و فاصلۀ پاراگرافها از یکدیگر ۵/۱ (بهتر است که در قسمت Spacing مقدار Before را ۰ pt و  After  را ۶ pt انتخاب نمایید).
  3. سرعنوان‌ها هر بخش را با Heading 2، Heading 1 و Heading ۳ مشخص کنید (با اندازه قلم ۱۶، ۱۴ و ۱۳ به صورت Bold) تا بتوانید فهرست مندرجات را بسادگی تهیه نمایید.
  4. فاصلۀ متن از لبۀ کاغذ (حاشیه) از بالا و پایین ۲ و از چپ و راست ۵/۲ سانتی‌متر.
  5. تصاویر اسکن شوند و داخل متن در جای ماسب خود به همراه توضیح آنها آورده شوند. توجه کنید که هر شکل را در زیر آن و توضیح جدول را در بالای آن بنویسید و شمارۀ شکل‌ها و جدول‌ها فراموش نشود (توصیه می‌شود از گزینه‌های Caption و Cross-Reference در Word استفاده نمایید).
  6. از آوردن اسامی متبرکه بر روی صفحات پرهیز کنید.
  7. اسامی علمی به صورت ایتالیک (اریب) هستند لذا آنها را به لاتین و اریب بنویسید. دقت نمایید که عمدۀ مشکل دانشجویان مربوط به نام دانشمندان است که آن را تشخیص نمی‌دهند. لذا دقت نمایید که اسامی افراد، نام محل‌های جغرافیایی و امثال آن با حروف بزرگ نوشته می‌شوند.
  8. برای صفحۀ عنوان تنها یک ورقۀ یک‌رو (شامل نام درس، عنوان تحقیق، نام دانشجو، و در صورت ترجمه بودن درس، شماره صفحات بخشی ازکتاب که آن را ترجمه نموده‌اید) اختصاص دهید. به منظور جلوگیری از اسراف کاغذهای سفید و کمک به محیط زیست، متن تحقیق را دورو چاپ کنید.
  9. منابع استفاده شده در تحقیق را به صورت شماره‌بندی شده در انتهای تحقیق بنویسید. ذکر تمام مشخصات مربوط به منبع از جمله عنوان مقاله یا کتاب، نام مجله، تاریخ انتشار، شماره صفحات، نام ناشر، و … ضروری است. همچنین نام منبع مورد استفاده برای هر جمله را با ذکر شمارۀ آن که در انتهای تحقیق آورده شده است مشخص کنید.
  10. شمارۀ صفحات را در قسمت وسطِ پایین صفحات بیاورید.
  11. اگر تحقیق شما ترجمه است، متن اصلی به زبان انگلیسی را در پایان تحقیق اضافه نمایید.
  12. تحقیق‌هایی که برای ارائه در کلاس آماده می‌شوند نیاز به تهیۀ پاورپوینت دارند. ای تحقیق‌ها باید حداقل یک هفته قبل از ارائه به طور کامل آماده باشند و فایل پاورپوینت آن به رویت استاد درس برسد. تهیۀ نوت‌بوک (لپ‌تاپ) برای ارائۀ تحقیق بر عهدۀ دانشجو است و لذا چند روز قبل برای تهیۀ آن اقدام نمایید و آن را با ویدیو پروژکتور امتحان کنید تا در روز موعود دچار مشکل نشوید. ضمناً خلاصه‌ای ۲ صفحه‌ای (ویراستاری شده و منظم با همین قالبی که در این ورقه توضیح داده شده است) به تعداد دانشجویان کلاس تکثیرشده و قبل از ارائه، بین دانشجویان پخش شود.
  13. قبل از چاپ تحقیق، متن تایپ شده را حتماً بازنگری و ویراستاری نمایید تا از خطاهای تایپی جلوگیری شود و سپس فایل ویراستاری شده (در قالب نرم‌افزار WORD)، فایل پاورپوینت (در صورت ارائۀ تحقیق) را به همراه متن چاپ شده را که دارای صفحۀ عنوان است در تاریخ مقرر تحویل دهید. عطف تحقیق را از سمت راست و با فاصلۀ نیم سانی‌متری از لبۀ راست با ماشین دوخت، منگنه کنید.
  14. رعایت نکات فوق‌الذکر در نمرۀ تحقیق شما تأثیر قابل توجه‌ای خواهد داشت. لازم به ذکر است که به ازای هر هفته تأخیر در تحویل کار عملی، ۲۰% از نمرۀ آن کسر خواهد شد و یک ماه مانده به شروع امتحانات پایان ترم هیچ تحقیقی دریافت نمی‌شود.
  15. ایمیل برای ارسال پروژه‌ها در زیر آمده است:

Email: m.r.vaezi@gmail.com